I henhold til Forskrift om offentlege arkiv §1-1, annet ledd, første setning, ligger det øverste arkivansvaret for arkivarbeidet i et offentlig organ hos den øverste ledelsen.
|
|
I kommuner og fylkeskommuner er arkivansvaret en del av det overordna administrative ansvaret som er tillagt kommunedirektøren, jf. kommunelova § 23.
|
Arkivleders ansvar
Kommunedirektøren har delegert det operative lederansvaret til arkivleder. Arkivleder har det daglige ansvaret for arkivdanning og arkivlegging i kommunen. Arkivleder er arkivfaglig overordnet enhetene».
Arkivleder er leder for arkivtjenesten og skal gi rettledning og føre tilsyn med arkivdanning og arkivoppbevaring i kommunen. Arkivleder skal:
- holde seg oppdatert om den faglige og teknologiske utviklingen på arkivsektoren, og om endringer i lover og regelverk for offentlige arkiver.
- gi faglig veiledning til arkivpersonalet og sørge for at arkivmedarbeiderne får tilbud om å utvikle sin faglige kompetanse og holde seg oppdatert om den faglige utviklingen.
- tas med på råd når kommunen skal ansette medarbeidere i arkivtjenesten og gi nyansatte nødvendig opplæring.
- rapportere til ledelsen i kommunen om virksomheten til arkivtjenesten og legge fram forslag om tiltak som skal heve kvaliteten på arkivarbeidet.
- føre tilsyn med at arkivarbeidet skjer i samsvar med reglene i arkivplanen.
- føre kontroll med at arkivene i kommunen er forsvarlig oppbevart og sikret.
- ta initiativ til oppdatering/endringer i arkivplanen.
- være kontaktperson til Interkommunalt arkiv i Østfold IKS.
- tas med på råd når kommunen skal velge sak-/arkivsystem
- få anledning til å uttale seg om de arkivmessige konsekvensene av planlagte omorganiseringer i kommunen.
Et offentlig organ har ansvaret for at underliggende organ får nødvendig veiledninger, råd og instrukser for arkivarbeidet i samsvar med bestemmelser gitt i eller i medhold av arkivloven.
Arkivtjenestens ansvar
Post/arkiv i Halden kommune er organisert som en sentralisert arkivtjeneste.
Arkivtjenestens hovedoppgave er å kvalitetssikre dokumentasjonen av virksomheten i kommunen. Arkivtjenesten skal:
- registrere inngående brev og andre forespørsler utenfra
- sørge for god kvalitetssikring
- ansvar for postjournal
- sikre at arkivet dokumenterer en saksopprinnelse (inngående skriv), saksbehandlingsprosessen (interne dokumenter, utredninger, osv.) og resultatet av behandlingen (vedtak, avtaler, oppfølging).
- sørge for systematikk og sammenheng i arkivene, slik at de kan fungere som informasjonskilde og informasjonssystem for administrasjonen, rettslig og forvaltningsmessig dokumentasjon og som arkivkilder for ettertiden.
- sørge for at det blir tatt vare på dokumentasjon av arkivrutiner, arkivsystem og informasjonsbærere.
De arkivansvarlige har det daglige ansvaret for at postbehandling og arkivlegging skjer i samsvar med reglene i arkivforskriften og kommunens arkivplan.
Laster...